Na květnovém zasedání zastupitelstva obce zazněla v úvodních informacích starosty zdánlivě nenápadná zpráva, že na podzim tohoto roku budou v aleji lemující cestu podél nádraží ve Mstěticích vykáceny některé stromy, které stojí v cestě probíhající stavbě Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně), a to proto, že se na tyto stromy při předchozím kácení v zimním období zapomnělo.

Slovy starosty V. Šikýře: „Tyto stromy byly určeny k pokácení již od počátku projektu, akorát se na ně při kácení – při tom zimním kácení – nějakým způsobem zapomnělo ze strany zhotovitele.“ (zvuk. záznam 00:07:10)

Na námitku předchozího starosty p. Skřivana, že stromy, o kterých je řeč, se kácet neměly, reagoval V. Šikýř, že zhotovitel vyvolal nové jednání a kvůli rozšiřování trati směrem k silnici, vzniku vlečky a kabelovodu je třeba stromy pokácet. (přesné znění zvuk. záznam od 00:11:05)

Tyto informace rozporoval na místě předchozí místostarosta M. Husinec ml., který přítomné informoval o historii jednání ohledně zásahů do zeleně ve Mstěticích v souvislosti se stavbou.

O povolení kácení 78 stromů a 3.523 m2 porostu keřů a dřevin požádal zhotovitel stavby Správa železnic, zastoupený společností Metroprojekt Praha a.s., již v roce 2020.

Na základě místního šetření bylo povoleno vykácení keřů, dřevin a celé řady vzrostlých stromů. „Při místním ohledání bylo zjištěno, že důvody pro kácení dřevin jsou závažné, navržený rozsah kácení odpovídá reálně potřebám stavby a zajištění bezpečného provozu na železniční trati,“ stojí mimo jiné v Rozhodnutí obecního úřadu z 21.12.2020, ačkoli slovy téhož dokumentu „funkčním významem dřevin je v těchto místech zejména funkce izolační zeleně tvořící předěl mezi frekventovanou železniční tratí a okolní zástavbou (tj. protihluková bariéra, bariéra proti prachu, zadržování vláhy na pozemcích…)“. Rozhodnutí dále určuje, v jakých časových obdobích (vegetační klid) a za jakých přesně vymezených podmínek je možné kácení provést, a stanovuje podrobné a rozsáhlé požadavky na náhradní výsadbu za vykácenou zeleň.

Tentýž dokument ale žadateli zapovídá pokácení celkem 22 vzrostlých stromů, jejichž obvod kmene je ve výšce 130 cm nad zemí roven nebo větší 80 cm. Z tohoto počtu má patnáct stromů ve výšce 130 cm nad zemí obvod větší než 100 cm, pět stromů pak dokonce nad 200 cm!

M. Husinec ml., který v daném období z pozice místostarosty za obec jednal, položil logickou otázku, proč mají být stromy určené k zachování a tvořící přirozenou krajinnou dominantu najednou odstraněny, když investor stavby byl již jednou srozuměn s tímto rozhodnutím. Záznamy o jednání jsou uloženy na obecním úřadě a opatřeny podpisy zástupců jak Správy železnic, tak společnosti Metroprojekt.

V projektu stavby nedošlo ke změnám, které by likvidaci stromů vyžadovaly.

Na přímé otázky bohužel V. Šikýř nedokázal odpovědět jinak než neustálým opakováním téhož, že totiž plánovaná výstavba nástupišť, koleje, vlečky, kabelovodu a osvětlení tyto stromy natolik ohrozí, že vlastně stejně nepřežijí.

Ptáme se tedy znovu – co se změnilo, že musí padnout k zemi zdravé vzrostlé stromy? Kde je dnes ekologický spolek, který byl účastníkem původního jednání o kácení, a nyní k navrženému kácení mlčí?

Proč vedení obce bez odporu přistoupí na další likvidaci zeleně, zároveň ale nijak neřeší skutečnost, že přesně popsaná náhradní výsadba měla ze strany zhotovitele podle původního (a dosud platného) rozhodnutí proběhnout do 30. 4. 2023?!

Perličkou na závěr potom zůstává skutečnost, že právě připravovaný Strategický plán obce výslovně uvádí cíle jako „Rozšiřovat a kultivovat veřejnou zeleň“, „Zvyšovat retenční schopnost krajiny“ a „Zajistit opatření proti hluku z D10, D11, železnice a dalších zdrojů“.